Nauka boksu - blog

Czego nie robić, gdy ukąsi cię wąż

Jeżeli chodzi o metody ratowania osób ukąszonych przez węża, specjaliści nie zawsze są zgodni. Jednakże — według periodyku FDA Consumer — większość amerykańskich lekarzy jest „prawie jednomyślna co do tego, czego nie należy wtedy robić”. Jeżeli od placówki medycznej dzieli cię 30—40 minut drogi, to: nie przykładaj lodu do miejsca ukąszenia, nie stosuj opasek uciskowych ani elektrowstrząsów, nie nacinaj rany. Natomiast powszechnie się zaleca, by poszkodowany jak najszybciej zgłosił się do szpitala, gdyż wszystkie tego rodzaju ukąszenia wymagają interwencji medycznej, nawet jeśli wąż nie wygląda na jadowitego. Najskuteczniejszym środkiem zapobiegawczym jest „schodzenie wężom z drogi. Wiele ludzi zostało ukąszonych, ponieważ próbowali uśmiercić żmiję albo chcieli jej się przyjrzeć z bliska” — podaje FDA Consumer.

Zbyt dużo przemocy w programach dla dzieci

Przegląd programów dla dzieci emitowanych przez telewizję kablową w USA wykazał, że wiele z nich zawiera zbyt dużo „scen okrucieństwa i walki”. Według gazety The Wall Street Journal badania te, przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, pozwoliły wyodrębnić kilka popularnych seriali animowanych, które przedstawiają „przemoc dla przemocy”. Zwykle są nadawane w sobotę rano, gdy dzieci nie idą do szkoły, a rodzice najpewniej jeszcze śpią. Choć ten rodzaj programów nie jest nowością, przegląd ujawnił, że „nastrój grozy i brutalne walki na ekranie to raczej nowa tendencja, która zdaje się coraz bardziej nasilać”.

Omylność astrologów

Niemiecka gazeta Die Zeit donosi, że niedawno w Holandii 44 astrologów zgodziło się poddać sprawdzianowi przygotowanemu przez Holenderskie Stowarzyszenie Sceptyków. Astrolodzy otrzymali dwie listy. Na jednej znajdowały się daty i miejsca urodzenia siedmiu osób, a na drugiej — liczne informacje o każdej z nich. Zostali poproszeni, by do każdej osoby z listy pierwszej dopasowali odpowiedni opis z drugiej, korzystając ze swej domniemanej wiedzy uzyskanej dzięki astrologii. Jakie uzyskali wyniki? Połowa nie rozpoznała nikogo, pozostali zaś udzielili co najwyżej trzech trafnych odpowiedzi. Rezultaty poprzednich eksperymentów były podobne, lecz astrolodzy tłumaczyli się wtedy, że podano im fałszywe informacje. Tym razem jednak sami ustalili warunki testu.

Zdumiewające drzewo

Brytyjscy naukowcy odkryli nasiona, które potrafią oczyszczać wodę pitną bez udziału kosztownych chemikaliów. Jak poinformował londyński The Times, pokruszone nasiona drzewa Moringa oleifera, rosnącego w północnych Indiach, zwabiają i przyciągają bakterie oraz wirusy, które się do nich przyklejają. Powstałą zawiesinę można zebrać z powierzchni wody lub odfiltrować. Te uniwersalne nasiona mogą też być wykorzystywane do produkcji oleju spożywczego, mydła, kosmetyków, oliwy do lamp i maści stosowanych przy infekcjach skóry. Drzewo to jest łatwe w uprawie, wytrzymałe na susze, skutecznie osłania od wiatru, dostarcza opału, a także miąższu do wytwarzania papieru. Naukowcy zachęcają więc do jego uprawy ze względu na nasiona, które co roku mogłyby uchronić miliony osób od śmierci spowodowanej piciem skażonej wody.

Uwaga na pestycydy

Według badaczy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley Amerykanie są bardziej narażeni na zatrucie pestycydami wskutek stosowania domowych środków owadobójczych niż spożywania pryskanych nimi owoców i warzyw. Toksyczne związki znajdują się między innymi w preparatach aerozolowych przeciw karaluchom, w lepach na muchy, w środkach zwalczających pchły i w kulkach naftalinowych. Powodują tysiące zatruć rocznie, a ich szkodliwe działanie często ujawnia się dopiero po pewnym czasie. W biuletynie UC Berkeley Wellness Letter zaproponowano bezpieczniejsze rozwiązania: Napraw lub zainstaluj siatki chroniące przed owadami oraz zlikwiduj szpary w ścianach i podłodze, aby odciąć drogę szkodnikom; żywność i odpadki zamykaj szczelnie w foliowych torbach; używaj packi; zamiataj okruchy; dywany czyść metodą parową; często pierz tkaniny wełniane i przechowuj je w zabezpieczonych opakowaniach. Jeżeli nie możesz wytępić karaluchów, wypróbuj lepkie pułapki albo spryskaj powierzchnie za szafkami kwasem bornym, ale chroń dzieci i zwierzęta domowe przed kontaktem z tymi środkami.

Woda rozwija intelekt

Masz trudności z koncentracją? Może powinieneś pić więcej wody — radzi czasopismo Asiaweek. Jak czytamy, w niektórych szkołach Hongkongu powiadomiono niedawno nauczycieli i rodziców, że picie dużych ilości wody pomaga uczniom zwalczać bierność umysłową. Rodzice usłyszeli, iż dzieci potrzebują od 8 do 15 szklanek wody dziennie. We wspomnianym czasopiśmie powołano się na wyniki badań opublikowanych w książce The Learning Brain (Chłonny umysł), które potwierdzają, że odwodnienie może prowadzić do wolniejszego przyswajania wiadomości. Ale jak poinformowano, najlepiej pić naturalną, czystą wodę, gdyż napoje gazowane, kawa, herbata, a nawet soki mogą wręcz pobudzać organizm do wydalania płynów.